تصویر زن در نگاره های متاثر از ادبیات و متون حماسی ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده فاطمه خادمی عراقی
- استاد راهنما سید محمد فدوی
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش با هدف گرد آوری و بررسی نقش زن در نگاره های متأثر از ادبیات و متون حماسی ایران و مطالعه ی پیشینه، خاستگاه و عوامل ظهور این مضمون صورت گرفت. همچنین شناخت عوامل موثر بر نامتعارف بودن و کمبود این نگاره ها و بررسی ویژگیهای تصویری این آثار و ویژگیهای نقش زن در نگاره های حماسی از اهداف این پژوهش بوده است. بدین منظور ابتدا ادبیات حماسی ، تعاریف حماسه ، ویژگیها و خصوصیات حماسه و متونی که زن در آنها حماسه آفرینی کرده است را معرفی نموده و مورد مطالعه قرار دادیم. سپس به مطالعه پیشینه کاربرد نقش زن پهلوان در متون و نگاره های حماسی و با توجه به آثار بر جای مانده از دوران کهن هنر ایران پرداختیم و عوامل ظهور مضمون پهلوان بانو را از نظر تاریخی و اساطیری و آیینی مورد بررسی قرار دادیم و یکی از مهمترین عوامل ظهور این مضمون نامتعارف را استمرار و تکرار ویژگیهای تصویری ایزد بانوانِ دوران زن- مادر سالاری یافتیم. در ادامه پس از جمع آوری نگاره هایی با مضمون زن پهلوان از میان ابتدایی ترین آثار نگارگری ایران تا به امروز و با تأکید بر نگاره های شاهنامه فردوسی، به بررسی ویژگیهای تصویری متفاوت نگاره های حماسی و نقش زن در این نگاره ها پرداختیم. در پایان به دلیل اهمیت مضمون حماسه و کمبود نگاره هایی با مضمون پهلوانی زنان، به عوامل موثر بر کمبود و نا متعارف بودن این مضمون پرداختیم و این عوامل را از منظر اجتماعی و فرهنگی، بیولوژیکی و زیست شناختی و تأثیرات فرهنگی و اعتقادی اقوام مهاجم و پیروز بر ایران مورد بررسی قرار دادیم و در میان عوامل موثر، تأثیرات اجتماعی که شامل کلیشه ها و قالبهای اجتماعی و فرهنگ مرد سالاری و... میشود، به عنوان مهمترین عامل بازدارنده و موثر شناخته شدند.
منابع مشابه
تصویر زن «مُخَدَّره» (پردهنشین) در ادبیات جاهلی
یکی از ویژگیهای جامعۀ جاهلی عرب، اعتقاد و پایبندی به حفظ و صیانت زن در حوزۀ پوشش است. این مسئله گاه - فراتر از پوشش - در قالب مجموعه رفتارهایی ذیل عنوان پردهنشینی زن با کاربرد و مفاهیم وسیعتری در شعر و لغت عرب به تصویر کشیده شده است. شدت پوشش، اختلاط کمتر با مردان، عفت و عزت، شرم و حیا و مانند آن از ویژگیهای یک زن پردهنشین در ذهن عرب جاهلی بوده و این موضوع با خانهنشینی مطلق یا حبس خانگی ...
متن کاملبازنمایی تصویر زن در نگاره های خمسه برلاس بر اساس نظریۀ میدان پی یر بوردیو
خمسة نظامی از اواخر قرن هشتم هجری به دلیل داشتن داستانهایی عاشقانه و غنایی مورد توجه نگارگران ایران قرار گرفته است. در بسیاری از داستانهای خمسه، زنان قهرمانان اصلی هستند یا در داستان نقشی اساسی دارند که خود بیانگر میزان اهمیت زنان در منظومههای نظامی است. نظامی، برخلاف نگاه منفی رایج به زنان در جامعه، با رویکردی مثبت جایگاهی رفیع به آنان میبخشد. در دورههای مختلف نیز این داستانها، بهخصوص ...
متن کاملبررسی تطبیقی تصویر زن در ادب فارسی و نگاره های ایرانی
اسلام و از نگاه ادیبان و عارفان مسلمان است که منبع الهام هنرمندان نگارگر قرار گرفته است. سیمای زن در نگاره ها مبین توجه نگارگر به حقیقت زیبایی معنوی او و مبتنی بر توصیفات ادبی و عرفانی از اوست. این تصویر زیبا، گذشته از وجه ظاهری، کنایتی از معنای عرفانی این توصیفات نیز است؛ چنان که ترسیم چشم زیبا مصور مقام نظارۀ حق، و لب زیبا نشان دهنده مقام حکایت دل و بیان سرّ درون، با تمسک به گفت وگو یا تبسم اس...
متن کاملهمانندی های دو قهرمان اسطوره ای در ادبیات حماسی ایران و ادبیات نمایشی ایرلند(رستم- کوهولین)
در این مقاله‘ دو قهرمان همانند‘ از دو دسته ی ادبی مختلف‘ رستم از ادبیات حماسی ایران با کوهولین از ادبیات نمایشی ایرلند- مقابله شده اند. بررسی همانندی این دو قهرمان به منزله ی ارزیابی شباهت ها و تفاوت های طرح داستانی نمایشنامه کوهولین و داستان رستم و سهراب شاهنامه ی فردوسی است. از این رو و به همین ضرورت است که کردارهای رستم و کوهولین در جریان داستان مورد ارزیابی قرار گرفته کردارهای قهرمانانی اسط...
متن کاملتصویر زن «مُخَدَّره» (پرده نشین) در ادبیات جاهلی
یکی از ویژگی های جامعۀ جاهلی عرب، اعتقاد و پایبندی به حفظ و صیانت زن در حوزۀ پوشش است. این مسئله گاه - فراتر از پوشش - در قالب مجموعه رفتارهایی ذیل عنوان پرده نشینی زن با کاربرد و مفاهیم وسیع تری در شعر و لغت عرب به تصویر کشیده شده است. شدت پوشش، اختلاط کمتر با مردان، عفت و عزت، شرم و حیا و مانند آن از ویژگی های یک زن پرده نشین در ذهن عرب جاهلی بوده و این موضوع با خانه نشینی مطلق یا حبس خانگی ز...
متن کاملتحلیل روایی و نشانهشناختی تصویر زن مطلقه در سینمای ایران
این مطالعه تلاشی است برای واکاوی سوژۀ زن مطلقه در محتوای روایی و تصویری سینمای ایران. بدین منظور، با بهکارگیری رویکرد برساختگرا در نظریۀ بازنمایی استوارت هال، بهمنزلۀ چارچوب نظری، و با استفاده از روش تحلیل ساختار روایت بارت و تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، فیلمهای استراحت مطلق و ناهید تحلیل و ارزیابی شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1. ساختار ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023